Tanulástámogatás életgyakorlat alapú módszerekkel

A kooperatív tanulástechnikára alapozó program fő célja, hogy az általános iskolásokat hasznos életvezetési kompetenciákkal ruházza fel, elsősorban az önálló felelősségvállalás elmélyítésére, a kritikus gondolkodás kialakítására, valamint a vitakultúra fejlesztésére koncentrálva. A képzés további előnye, hogy minden fiatal életében releváns témákat – például: család, nemi szerepek, egészséges életmód, pályaorientáció, közösségi szerepek, érzelmi intelligencia – tartalmaz, így biztosra vehető, hogy gyakorlati alkalmazása nagy sikert arat majd a gyerekek körében. (Pető Bálint)

A képzés időtartama: 30 óra 

A képzés típusa:  30 óra távoktatás

A továbbképzés tartalmának rövid ismertetése:

A továbbképzés indokoltságának bemutatása:
A végzettség nélküli iskolaelhagyás, az alacsony iskolai végzettségűek arányának csökkentése a versenyképesség és a foglalkoztatottság javítása szempontjából alapvető kérdés. A Tanulástámogatás életgyakorlat alapú módszerekkel a tanulók ön- és közösségfejlesztésére fókuszál. Ehhez sokféle szocializációs út vezet, és közösségi normák kialakításával, megvalósításával járulunk hozzá leginkább a legfőbb célkitűzésünkhöz, a lemorzsolódás csökkentéséhez. A korábbi iskolai szocializációs programok helyébe sokszínűbb, többféle lehetőséget kínáló szocializációs mintákat ajánlunk a diákoknak. A pedagógusokat olyan ismeretek, kompetenciák megszerzésére szükséges felkészíteni, melyek által képesek a heterogén tanulói csoportok kezelésére, tudnak élni a szemléltetés pedagógiájának lehetőségeivel.

A nevelési-oktatási folyamatok hatékonyságának növeléséhez a pedagógus-továbbképzés célzottan a feltárt kompetenciák és területek fejlesztését állítja a középpontba, melyek az alábbiak:
1/ A tanulás támogatása;
2/ A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség;
3/ A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység.

A tematikai egységek, s a hozzájuk rendelt módszerek, munkaformák rövid összefoglalása: a képzés az alábbi főbb részekből áll:
1/ A konstruktív életvezetés elméleti háttere a közoktatásban (3 e-learning tanóra)
Konstruktív pedagógia elméleti háttere
A lemorzsolódást megelőző iskolai környezet kialakításának lehetőségei
2/ A Tanulástámogatás életgyakorlat alapú módszerekkel kapcsolódási pontjai (3 e-learning tanóra)
A tanulók komplex fejlesztésének lehetőségei és a pedagóguskompetenciák fejlesztése a TÉAM módszereinek segítségével – kapcsolódási pontok az érvényben lévő NAT-hoz
3/ A Támogatás életgyakorlat alapú módszerekkel (TÉAM) koncepciója. A TÉAM megalapozottsága és pedagógiai jelentősége (22 e-learning tanóra)
A Tanulástámogatás életgyakorlat alapú módszerekhez kapcsolódó oktatásszervezési módok, módszerek megismerése
TÉAM-óra tervezése
4/ A továbbképzési zárása (2 e-learning tanóra)
Útmutatást a záródolgozat elkészítéséhez. Tanultak összegzése, áttekintése.

A továbbképzés specialitásai:
A továbbképzés végére a pedagógusok módszertani ismeretei tágulnak. A képzésben résztvevők az eddigi hatékony módszereiket megtartva, azt kiegészítve az új ismeretekkel, színesíteni, gazdagítani tudják a pedagógiai folyamatok tervezését és megvalósítását, a lemorzsolódás prevenciójának érdekében. A konstruktív pedagógiai elemek alkalmazásával előmozdíthatják a tanulók közötti interakciót, érvényre juttathatják az egyéni bánásmód elvét a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók integrált nevelésében.

Az ismeretek számonkérésének módja:
kurzus indítását követő 21 napon belül – elektronikus formában – szükséges elkészíteni egy „Óratervezet” című dolgozatot, melyben a képzésben résztvevő bizonyítja, hogy:
– alkalmazni tudja a TÉAM koncepcióján keresztül megismert, a lemorzsolódás csökkentését elősegítő módszereket a pedagógiai folyamat tervezésében
– a megismert TÉAM módszereket megfelelően adaptálni tudja saját pedagógiai gyakorlatában
– a lemorzsolódás csökkentését elősegítő, a sokféle képességnek megfelelő pedagógiai módszereket
– képes az általános megismerő kompetenciák (intellektuális) és a szociális kompetenciák fejlesztésére
– a többféle intelligencia felhasználását figyelembe vevő feladatsorok szerkesztésére.

1. Tartalmi szempontok:
• az óratervezet megfelelő felépítése, tagolása, a szakmai elvárásoknak megfelelő didaktikai és logikai egységek megjelenése,
• az óratervezetnek tartalmaznia kell:
– legalább egy a képzés során megismert TÉAM témakört
– legalább egy, a képzés során megismert módszertani elemet
– be kell építenie a tanórába a differenciálás lehetőségét
– alkalmaznia kell fejlesztő értékelést a tanítási óra során

2. Formai szempontok:
• 1 db óratervezet melynek terjedelme minimum 2, maximum  5 oldal elektronikus formában, (A4 lap, 2,5cm margókkal, Times New Roman betűtípussal, 12 betűmérettel, 1,5 sorközzel) a megfelelő mellékletek megjelölésével.
A feladat megoldásához sablon és segédlet nyújt támogatást.

Az értékelés módja: megfelelt/nem felelt meg

Határidő: A kurzus indítását követő 21 napon belül kell az elkészített óratervezetet feltölteni az online felületre

 

Távoktatásos forma

2021. november 2 – november 22

 

Bővebb információ: Lőrinc Ildikó lorinc.ildiko@szte.hu