Az iskola világa azért sajátos és színes, mert sokféle gyermek alkotja a közösséget, minden gyermek másban jó. A továbbképzésre azon pedagógusok jelentkezését várjuk, akik az osztálytermi folyamatokban alkalmazható gyakorlatokat szeretnének elsajátítani a valamiben „más” gyermekek neveléséhez. A résztvevők megismerik a szociokulturális hátrány okozóit, jellemzőit és az eltérő képességeknek megfelelő fejlesztő munkaformákat, különös tekintettel azokra, melyek lehetőséget adnak a tanulók személyre szabott differenciálására. (Sejtes Györgyi)
A továbbképzés hossza/időtartama és tanulási időszükséglete:
– A továbbképzés tanulási időszükséglete órában: 30
– A továbbképzés hossza/időtartama – hetekben: 3
A távoktatásos formában megvalósuló képzés 4 fő tartalmi egységre tagolható:
1. tartalmi egység: A pedagógiai kultúraváltás (3 e-laerning tanóra)
A képzés a pedagógiai kultúraváltás fontosságának a témakörével indul, amelyben az osztálytermekben fellelhető probléma azonosítása és az órai munka siker- és sikertelenségtényezői kerülnek a fókuszba.
2. tantermen kívüli tanulásszervezés tartalmi egység: A sokféle képességnek megfelelő iskolai
tanítás (24 e-learning tanóra)
A résztvevők megismerik az iskolai tanítás színességét, benne a differenciálást, öndifferenciáló tanítást, a kreativitás fejlesztését, a mozaikmódszert és a Hejőkeresztúri Modellt.
Az oktatásszervezési módok megismerése közül előtérbe kerülnek az alábbiak:
– egyénre szabott differenciálás
– egyedül végzett munka
– rétegmunka
– teljesen egyénre szabott munka
– részben egyénre szabott munka
– párban folyó tanulás
– páros munka
– tanulópárok munkája
– kooperatív csoportmunka
– drámajáték
– projektmunka
3. tartalmi egység: A pedagógus kompetenciák fejlesztésének lehetőségei (2 e-learning tanóra)
Fókusza a tanulók értékelése a tanítási órán:
– a pozitív megerősítés jelentősége
– a pedagógusi attitűdváltás előtérbe helyezése
– a pozitív megerősítés szerepe a tanulók sikeressé tételében, és az alulmotiváltság megszüntetésében, valamint a magatartás rendezésében.
4. tartalmi egység: Zárás (1 e-learning tanóra)
A résztvevők útmutatást kapnak a záródolgozatuk elkészítéséhez. Ebben az egységben történik a tanultak összegzése, áttekintése. Konzulensi segítségnyújtás a záródolgozat elkészítéséhez.
Záró ellenőrzési mód megnevezése:
A kurzus kezdetétől számított 21. napig elektronikus formában – szükséges elkészíteni egy „Óraillusztráció”-t melyben a résztvevő bizonyítja, hogy megértette és alkalmazni tudja:
– a lemorzsolódás csökkentését elősegítő, a sokféle képességnek megfelelő pedagógiai módszereket
– képes az általános megismerő kompetenciák (intellektuális) és a szociális kompetenciák
Záró ellenőrzési mód megnevezése:
A kurzus kezdetétől számított 21. napig elektronikus formában – szükséges elkészíteni egy „Óraillusztráció”-t melyben a résztvevő bizonyítja, hogy megértette és alkalmazni tudja:
– a lemorzsolódás csökkentését elősegítő, a sokféle képességnek megfelelő pedagógiai módszereket
– képes az általános megismerő kompetenciák (intellektuális) és a szociális kompetenciák fejlesztésére
– a többféle intelligencia felhasználását figyelembe vevő feladatsorok szerkesztésére.
Az értékelés szempontjai:
1. Tartalmi szempontok:
Az értékelés szempontja/tartalmaznia kell: Annak bizonyítása, hogy a résztvevő képes a lemorzsolódás csökkentését elősegítő óraillusztráció elkészítésére. Képes a különböző munkaformáknak megfelelő feladat előállítására.
A résztvevő az alábbi munkaformák közül választhat:
– egyénre szabott differenciálás
– párban folyó tanulás
– csoportmunka
– drámajáték
– projektmunka
2. Formai szempontok:
Az óraillusztráció terjedelme minimum 2., maximum 5 gépelt oldal (A4 lap 2,5 cm margókkal, 12 Times New Roman betűtípus, 1,5 sorköz), a megfelelő mellékletek megjelenítésével.
Az értékelés módja: megfelelt/nem felelt meg.
Határidő: A kurzus kezdetétől számított 21. napig kell az elkészített óraillusztrációt az online képzési felületre feltölteni.
A tanúsítvány kiadásának feltételei:
A záródolgozat elkészítése a megadott határidőre, megfelelt minősítéssel.
Távoktatásos forma
2021. november 2 – november 22.
Bővebb információ: Aklán Betti aklan.betti@szte.hu