Szövegelünk? Szövegeljünk! A szövegértési képesség fejlesztésének lehetőségei az általános iskolában

Alapítási engedély száma: 118/10/2020 

A továbbképzés időpontja, beosztása:
2021. november 2., 3., 4., 5., 8., 9. – 17 órától

Bővebb információ: 
Berkiné Vlasics Margit 
berkine.vlasics.margit@szte.hu                           

A továbbképzés helyszíne: online

A továbbképzés szervezője: SZTE Tanárképző Központ, 6720 Szeged, Dugonics tér 13. 

A képzés időtartama: 30 óra 

A képzés típusa:  20 óra online kontakt 10 óra távoktatás 

 

A továbbképzés tartalmának rövid ismertetése:

A képzés célja, hogy az általános iskolai pedagógusok (tanítók, tanárok, fejlesztő- és gyógypedagógusok) tantárgyfüggetlen módon készüljenek fel a tanulók szövegértési képességének fejlesztésére kognitív, funkcionális, pragmatikai keretben, interdiszciplináris megközelítésben. Olyan módszer-tant sajátítsanak el, amely számukra fogódzót, eszközt nyújt ahhoz, hogy tanítványaikat hozzásegítsék az egyéni, életkori sajátosságokat figyelembe vevő szövegértési stratégia nyelvi és kontextuális elemeinek megtalálásához a korai iskolaelhagyás csökkentése érdekében. Az élményalapú meg-közelítés lehetővé teszi, hogy a pedagógusok maguk is motiváltak legyenek, és ezáltal tanítványaikat is eredményesen tudják motiválni az olvasásra és a hatékony szövegértésre.
A képzés hatásaként azt várjuk, hogy a résztvevő tanárok olyan interaktív és kreatív fogásokat sajátítsanak el a szövegértési képesség fejlesztésére, amelyek a tananyagból bonthatók ki, ilyenformán a tanulóknak mind elméleti, mind gyakorlati szinten átadhatók.

Az ismeretek számonkérésének módja:
Az írott, hallás utáni szövegértésiképesség-fejlesztés fogalmainak ismerete, az elsajátított ismeretek gyakorlati alkalmazása.
Az ismeretek számonkérésének módja, a tanúsítvány kiadása:
Feladat: 2 egységből álló portfólió készítése. A portfólióban a dokumentumokkal és az azokhoz csatolt reflexióval a résztvevőnek igazolnia kell, hogy képes a képzésen elsajátított ismereteket, készségeket a gyakorlatban alkalmazni.
A beküldés határideje: a tanfolyam zárását követő 14. nap. A portfólió részei:
– Óraterv a képzésen elsajátított tananyagtartalom gyakorlati alkalmazásának bizonyítására. Az óraterv melléklete: a megvalósítás dokumentuma(i) (pl. ppt, handout, feladatlap stb.).
– Önreflexió az óraterv kapcsán.

Értékelési szempontok:
Kritériumok: Kitűnő (3 pont) Jó (2 pont) Nem kielégítő (1 pont)

Világosság:
Kitűnő: Egyértelműen látható, hogy a résztvevő a képzés szakirodalmi és nyelvészeti, digitális szövegértési, a vizuális kommunikációra vonatkozó tananyagtartalmát megértette.
Jó: A résztvevő a képzés szakirodalmi és nyelvészeti, digitális szövegértési, a vizuális kommunikációra vonatkozó tananyagtartalmát csak részben értette meg.
Nem kielégítő: A résztvevő a képzés szakirodalmi és nyelvészeti, digitális szövegértési, a vizuális kommunikációra vonatkozó tananyag-tartalmát nem értette meg.

Gondolati mélység:
Kitűnő: A résztvevő képes az elsajátított szaktárgyi tudást a gyakorlatban alkalmazni. Gondolkodása, érvelése a megszerzett tudást tükrözi
Jó: A résztvevő részben képes az elsajátított szaktárgyi tudást a gyakorlatban alkalmazni. Gondolkodásában, érvelésében csak részben jelennek meg a megszerzett tudás elemei.
Nem kielégítő: A gyakorlati alkalmazás során nem követhető nyomon az elsajátított tananyag-tartalom.
Gondolkodásában, érvelésében nem jelennek meg a megszerzett tudás elemei.

Koherencia:
Kitűnő: A cél és a téma mindvégig világosan a középpontban van, evidens. Minden rész az egészet szolgálja, nincsenek felesleges részek.
Jó: A célt megjelölte a szerző, a téma világos, de vannak felesleges, nem a portfólióba illő részek.
Nem kielégítő: A cél nem világos, a téma vagy nem derül ki, vagy túl széles, az egyes anyagok nem állnak össze egységgé.

Változatosság:
Kitűnő: A szerző a tevékenységekhez a módszerek és eszközök széles skáláját alkalmazta.
Jó: A szerző a tevékenységekhez megfelelő módszereket és eszközöket alkalmazott.
Nem kielégítő: A szerző kevés tevékenységet jelölt meg. A módszerek egysíkúak, az eszközhasználat nem indokolt.

Forma
Kitűnő: Rendezett, jól szerkesztett, megfelel a formai követelményeknek, nincsenek helyesírási és gépelési hibák.
Jó: Nagyjából rendezett, vannak benne gépelési, helyesírási hibák, a formátum kissé zavaros.
Nem kielégítő: A munka rendezetlen, a gépelési, helyesírási hibák zavarják a megértést, a formátum zavaros.

Értékelés:
8−15 pont: megfelelt
8 pont alatt: nem felelt meg

Terjedelem: minimum 10 ezer maximum 25 ezer leütés szóközzel
Betűtípus és nagyság: Times New Roman CE 12
Sorköz: 1,5
Margó: 2,5