Életgyakorlat-alapú alprogram

Életgyakorlat-alapú alprogram (ÉA)

Az Életgyakorlat-alapú alprogram koncepcióját meghatározó alapelvek a Komplex Alapprogram alapelveivel összhangban kerültek kialakításra. Az ÉA célja hogy olyan, az életben hasznosítható ismereteket, tapasztalatokat szerezzen a gyermek, amely sikeres életvezetési kompetenciákkal vértezi fel.

Az Életgyakorlat-alapú alprogram a gyermek a kisebb-nagyobb rendszereiben (család, osztály, iskola, lakókörnyezet stb.) megjelenő, őt érintő témákban kerül megszólításra, így elkerülhetetlen, hogy komplexen, kognitív, affektív, szociális téren is megérintődjön és fejlődjön. Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek számára az egyén–család–osztály–iskola–lakókörnyezet–természeti környezet–munkaerő-piaci környezet (egyre táguló) rendszereiben olyan tevékenységet szervezzünk, amely leköti őket, fokozza teljesítményüket, kitágítja érdeklődésüket és erősíti a nyitottságukat.

Az alprogram feladatának tekinti a következő tanulói kompetenciák fejlesztését: kooperativitás, kritikai gondolkodás, önfejlesztő képesség, tolerancia, konfliktuskezelés, vitakészség, felelősségvállalás, problémamegoldás, empátia. Tartalma hat központi kérdés köré szerveződik: egészséges életmód, életvezetés; környezettudatosság (fenntarthatóság); állampolgári felelősség (közösségi szerepek); életút-támogató pályaorientáció; család, párválasztás; érzelmi intelligencia (szociális készségfejlesztés). Fontos jellemzője a komplex szemléletmód.

Az Életgyakorlat-alapú alprogram az iskola tevékenységrendszerében megjelenik a délelőtti tanítás során komplex tanórák keretében, illetve délután önálló alprogrami foglalkozásokként. Az ÉA keretében az alprogrami koncepció kidolgozásán túl egy a pedagógusok munkáját segítő módszertani eszköztár és kézikönyv készül, ebben nagyszámú foglalkozásterv illusztrációt, valamint a tematikához kapcsolódó feladatbankot találhatnak az érdeklődők.

 

A továbbképzés megnevezése: A Komplex Alapprogram pedagógiai rendszerének gyakorlati elsajátítása – Életgyakorlat-alapú alprogram

A továbbképzés célja: 

A továbbképzés célja az Komplex Alapprogram Életgyakorlat-alapú alprogram (ÉA) koncepciójának, módszereinek megismertetése. A képzés fő célja, hogy ismerjék meg a résztvevők az ÉA pedagógiai gyakorlatban történő alkalmazását. A pedagógus-továbbképzési program további célja, hogy ismerjék meg a pedagógusok a pedagógus kompetenciák (a tanuló személyiségfejlesztése, egyéni bánásmód érvényesülése, tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás, a pedagógiai folyamat tervezése, a tanulás támogatása, pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, kommunikáció és szakmai együttműködés, elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésért) fejlesztését a Komplex Alapprogram Életgyakorlat-alapú alprogramon keresztül.

A képzés blended (kevert) formában valósul meg, 10 óra online tananyag és 20 óra kontakt képzés formájában.

A program tartalmának rövid ismertetése: 

A végzettség nélküli iskolaelhagyás, az alacsony iskolai végzettségűek arányának csökkentése a versenyképesség és a foglalkoztatottság javítása szempontjából alapvető kérdés. A Komplex Alapprogram Életgyakorlat-alapú alprogram a tanulók ön- és közösségfejlesztésére fókuszál. Ehhez sokféle szocializációs út vezet, és közösségi normák kialakításával, megvalósításával járulunk hozzá leginkább a legfőbb célkitűzésünkhöz, a lemorzsolódás csökkentéséhez. A korábbi iskolai szocializációs programok helyébe sokszínűbb, többféle lehetőséget kínáló szocializációs mintákat ajánlunk a diákoknak. A pedagógusokat olyan ismeretek, kompetenciák megszerzésére szükséges felkészíteni, melyek által képesek a heterogén tanulói csoportok kezelésére, tudnak élni a szemléltetés pedagógiájának lehetőségeivel. A nevelési-oktatási folyamatok hatékonyságának növeléséhez a pedagógus-továbbképzés célzottan a feltárt kompetenciák és területek fejlesztését állítja a középpontba, melyek az alábbiak: 1. Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás; 2. Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók; 3. A tanulás támogatása; 4. A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség; 5. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység.

A képzés tematikai egységei:

  1. Bemutatkozás
  2. Az Életgyakorlat-alapú alprogram módszer kapcsolódási pontjai
  3. Az Életgyakorlat-alapú alprogram (ÉA) koncepciója. Az ÉA megalapozottsága és pedagógiai jelentősége.
  4. Saját élményű ÉA óra és annak elemzése a képző vezetésével.
  5. Az Életgyakorlat-alapú alprogramhoz kapcsolódó oktatásszervezési módok, módszerek megismerése.
  6. Az Életgyakorlat-alapú alprogram módszer adaptációja.
  7. A továbbképzés kontakt részének zárása
  8. E-learning tanfolyami egység – A konstruktív életvezetés elméleti háttere a közoktatásban

Az elméleti háttér bemutatása és feldolgozása frontális, csoportmunka- és kooperatív módszerek segítségével történik. Az alkalmazott módszerek nemcsak a képzés tananyagának elsajátítását szolgálják, hanem már kapcsolhatók a pedagógusok napi tanítási munkájához.
Az online tanegységben az elméleti háttér elmélyítése a cél. Az egyes témaköröket ellenőrző kérdések segítik. Ezzel válik teljessé a Komplex Alapprogram Életgyakorlat-alapú alprogram megismerése. Mindezek együttesen alapot biztosítanak a képzés végén leadandó óraterv elkészítéséhez.

Az ellenőrzés, értékelés módja, gyakorisága:

A záró ellenőrzés módja 1 db óratervezet leadása. Az óraterv elkészítését sablon és segédlet támogatja. A dokumentumot elektronikus formában kell elkészíteni, és leadni a képzést követő 10 napon belül. Az óraterv minimum 5, maximum 15 oldal terjedelmű legyen. Az elkészített elektronikus tartalmak és dokumentáció feltöltése a távoktatási keretrendszerbe (Moodle). A dokumentáció a következőket tartalmazza: részletes óraterv, az óra eredményességének értékelése, a tanulók visszajelzései, véleménye az óráról. Megjegyzés, személyes, szubjektív benyomások, önreflexió. A képzés vezetője átnézi az elkészült dokumentumot, majd visszajelzést küld a pedagógusnak az esetleges módosítás, korrigálás elvégzésére.

Az értékelés szempontjai:

  • az óratervezetek tartalmazzák a továbbképzésen megismert témaköröket,
  • a tervezetben legalább egy megismert módszertani elem megjelenik,
  • megjelenik benne a fejlesztő értékelés,
  • az óratervezetek a szakmai elvárásoknak megfelelőek, tagolásuk, felépítésük logikus,
  • megjelenik a differenciálás lehetősége, megfelel a DFHT alapelveknek.

Minősítés: megfelel/nem felel meg. A megfelelt teljesítmény a fenti szempontok szerinti megfelelését jelenti.

 

www.komplexalapprogram.hu alapján