Digitális alapú alprogram (DA)
A Digitális alapú alprogramban fő célunk, hogy a pedagógusok módszertani kultúraváltását olyan korszerű digitális megoldásokkal segítsük elő, amelyek hozzájárulnak az oktatási közeg elektronikus tanulási környezetének kialakításához, felgyorsítva az intézmények digitális átállását és az IKT-műveltség kiteljesedését.
Alprogramunkban nagy hangsúlyt kap a felfedezéses és más tevékenységekbe ágyazott tanulás módszere, amely során a tanulók úgy sajátítják el az IKT-műveltség területeiként meghatározott kompetenciaelemeket, hogy élményszerűvé válik a folyamat. Az elektronikus tanulási környezetben történő tanulás-tanítás, a hálózati részvétel elősegíti a közös munkavégzést, és az együtt tanulás élménye révén hozzájárul a végzettség nélküli iskolaelhagyás mérsékléséhez.
Célunk, hogy a pedagógusokban kialakítsuk az oktatásba integrált IKT-eszközöket értő és kritikus módon alkalmazni képes „digitális állampolgár” habitust, melynek révén az összetett problémák megoldása a technológia segítségével is lehetővé válik.
Egy olyan iskolát szeretnénk teremteni, amelyben egy szellemiségében önálló, kreatív, ugyanakkor módszertani kultúrájában szakszerűen felkészített, egymással rendszeresen és színvonalasan kommunikáló közösség munkálkodik, amely a digitális technológia kínálta lehetőségek révén ismeri meg és alkalmazza a napi kihívásokra adható pedagógiai válaszokat.
Hiszünk abban, hogy a módszer révén az információs társadalmak iskolájában, a tudás megszerzése során alkalmazott digitális megoldások motivációs bázist és egyben örömforrást is jelentenek a tanulók számára.
A továbbképzés megnevezése: A Komplex Alapprogram pedagógiai rendszerének gyakorlati elsajátítása – Digitális alapú alprogram
A továbbképzés célja:
A Digitális alapú alprogram képzése arra fókuszál, hogy a résztvevő pedagógusok képessé váljanak az információs és kommunikációs technológiák (IKT) adta lehetőségek eredményes osztálytermi használatára oly módon, hogy egyben referenciaszemélyekké is váljanak a tanulók számára a digitális állampolgárként való viselkedésben és produktív munkában.
A képzés célja, hogy a pedagógusok IKT-használati szokásai és tudása szervesen épüljenek be az oktatás módszertani kultúrájába is, segítve ezzel a tanulók példamutatáson alapuló fejlesztését. A digitális kompetenciák fejlesztése ugyanis az EU 2020 stratégia egyik kulcsprioritása, az életben való érvényesülés egyik alapfeltétele. A hazai korai iskolaelhagyás gazdasági-társadalmi különbségekből eredő problémája többek között kompenzálható a digitális esélyegyenlőség fokozása és a digitális kirekesztődés csökkentése révén (Eurostat, 2016). Ebben az intézményesült oktatásnak kiemelkedő szerepe van, amennyiben képes digitális állampolgárokká nevelni tanulóit, és az ehhez szükséges feltételeket biztosítja a pedagógusoknak.
A Komplex Alapprogram az intézményeket jellemző eszközellátottsági profilok alapján igyekszik differenciált módszertani támogatást adni az iskoláknak, egyúttal az ideális állapotot leíró rendszerre felkészítve a pedagógusokat. A különböző infrastrukturális profilok eltérő lehetőségeket biztosítanak, ezért fontos, hogy a tanárok tisztában legyenek olyan helyzetkompenzáló megoldásokkal, mint a Bring Your Own Device (BYOD) lehetősége.
Az alprogram épít a Komplex Alapprogram alapelveire, azaz a tanulástámogatásra, az adaptivitásra, a közösségi létre, a komplexitásra és a méltányosságra.
Cél:
A pedagógus-továbbképzési program célja, hogy a résztvevő pedagógusokat felkészítse a Digitális alapú alprogram (DA) helyi alkalmazására. A továbbképzés célja olyan módszerek megismertetése, melyek hozzájárulnak az elektronikus tanulási környezet kialakításához, felgyorsítva az intézmények digitális átállását, és elérve, hogy a tanulás és a tudás megszerzése legyen örömforrás a digitális alkalmazások használatával, ezzel növelve a tanulók motivációját.
A továbbképzés célja hogy a pedagógus ismerje meg a digitális oktatás elméleti hátterét, a BYOD-modellt, valamint a digitális kompetenciákat, a digitális írástudás fogalmát. Váljon képessé a digitális eszközöket differenciálásra használni, ismerje meg a felhőalapú oktatás támogatására alkalmas eszközöket, a tanítást, tanulást támogató digitális eszközöket, és alkalmazza azokat saját tanítási gyakorlata során.
Célunk, hogy a pedagógus ismerje meg a saját szakmai előmenetelét támogató digitális megoldásokat.
A képzésünk a Digitális alapú alprogram kompetenciamodelljének főbb elemei köré épül és az alábbi témákat dolgozza fel:
1. Elméleti felkészítés
Iskola a 21. században. Digitális átállás az oktatásban, különös tekintettel a módszertani megújulás lehetőségeire. A digitális pedagógus. Új tanulási környezetek. BYOD-modell, a hozzáférés 1:1 modellje. A 21. századi alapkészség- és kompetenciamodellek
2. Az oktatómunka felhőalapú támogatása
Irodai alkalmazások a felhőben: dokumentumok közös szerkesztése, táblázatok közös kitöltése, felhasználási lehetőségek az oktatásban és oktatásszervezésben. Kiegészítő lehetőségek a felhő-technológiában
3. Tanítást-tanulást és kollaboratív munkát támogató digitális taneszközök
Óraszervezést segítő alkalmazások. Tanulást segítő alkalmazások. Összefoglalást, megértést támogató vizuális megoldások: szófelhő készítés, fogalomtérkép készítők, interaktív faliújság. Tudásellenőrzés és értékelés online módszerekkel. Prezentációkészítés a felhőben
4. Szakmai közösségek. Digitális oktatás képzései
5. Eszközhasználat
Korszerű eszközök az oktatásban: iOS alapú táblagépek. Windows tabletek. Androidos táblagépek
A www.komplexalapprogram.hu alapján