Tanulástámogatás művészeti nevelés alapú módszerekkel

A Művészeti nevelés alapú módszerekkel történő tanulástámogatás elsajátításával, illetve alkalmazásával, a pedagógusok a tanulókat művészeti élményeken keresztül tudják segíteni személyiségük kibontakoztatásában. Lehetőségük nyílik a művészeteket olyan pedagógiai eszközként használni, amely segítséget nyújt a diákok tanulási nehézségeinek kezeléséhez, alacsony tanulási motivációjuk, kudarcélményeik kompenzálásához, konfliktuskezelésük fejlesztéséhez. Mindezeken kívül a művészeti nevelés az interdiszciplináris oktatást, illetve a kooperativitást igénylő szociális készségek alakítását is szolgálja a méltányos tanulási környezet és valamennyi tanuló előrehaladása érdekében. (Tőke Anita)

A képzés időtartama: 30 óra 

A képzés típusa:  30 óra távoktatás

A továbbképzés tartalmának rövid ismertetése:

A képzés témája a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentése a művészeti nevelés sajátos eszközeivel. Célja a pedagógusok felkészítése a művészettel nevelés tervezésére, szervezésére. A résztvevők a mindennapi pedagógiai munkájuk és gyakorlatuk során széleskörűen alkalmazhatják a továbbképzésen elsajátított kompetenciákat és azokat továbbfejleszthetik. A képzést sikeresen elvégző pedagógusok várhatóan az iskolai környezetben is továbbviszik a művészettel nevelés komplex szemléletét katalizátorként működtetve azt, amely hozzájárul a korai iskolaelhagyás sikeres prevenciójához, mert a gyerekek szeretnek iskolában lenni.

A távoktatásos formában megvalósuló képzés négy fő részből áll:
1. hét: A távoktatási program első tanulási egységében a képzés alapfogalmainak, célrendszerének, követelményeinek ismertetésén túl, a programmal kapcsolatos elvárások is megfogalmazásra kerülnek.
A második tanulási egység a „Fény-Árnyék” témája köré épül. A résztvevők olyan teljes csoportot bevonó gyakorlati feladatok illusztrálásával ismerkednek meg, melyeket hétköznapi munkájuk során is nagyszerűen alkalmazhatnak. A feladatok fő módszere az interaktív mesefeldolgozás. A gyakorlatok több művészeti ágat vonnak be: drámajáték, népművészet, vizuális művészetek, irodalom. A gyakorlatok az alábbi készségeket fejlesztik: együttműködés, empátia, kommunikáció, érzelmi intelligencia, esztétikai művészeti tudatosság, kreativitás, emellett kiváló önkifejezési és személyiségmegjelenítési eszközök.
2. hét: A harmadik tanulási egység a „Vándor-Út” témakörét dolgozza fel. Tartalmaz egyéni és csoportos gyakorlatleírásokat is. A módszerei, a teljesség igénye nélkül, az ötletbörze, „élet- út” alkotás, hős-alkotás.
3. hét: A negyedik tanulási egység ötvözi az megelőző két tanulási egységet módszerek tekintetében, hiszen ugyanúgy megtalálható benne az ötletbörze, mint az interaktív mesefeldolgozás. A témája pedig az „Élet-Fa” tematikája köré épül.

A tanulási egységek, melyek egyben tematikus egységek is, összekapcsolódnak egymással, hogy minél jobban segítsék az ismeretek beépülésének hatékonyságát.

A képzés különlegessége a kreatív hangulata, módszertani repertoárt bővítő jellege, továbbá a típusfeladatok, feladatillusztrációk nagyszámú jelenléte. További specialitás, hogy tanulási egységenként nem egy-egy ellenőrző feladat az elvárás, hanem tanulási részegységenként szükséges rövidebb, azonban kreatív, innovatív feladatot elvégezni. A feladatok a tanulási részegység során megismert típusfeladatok feldolgozása, fejlesztése, esetleg annak koncepciója alapján új feladat alkotása. A képzés jellegzetessége továbbá, hogy nagy hangsúlyt fektet a horizontális tanulásra, továbbá az előadó központú módszerek mellett a résztvevő központú módszerek alkalmazására.

A továbbképzési program az alábbi kompetenciákat fejleszti:
• A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelésiigényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség.
• A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység.

Az ismeretek számonkérésének módja:
A továbbképzésen való részvétel, folyamatos munka, valamint az ellenőrző feladatok elkészítése mellett a képzést követő 10 munkanapon belül szükséges beadni egy, a záró ellenőrzést szolgáló feladattervet. A munkát a csoportot képző konzulens átnézi és értékeli.
E dokumentum a résztvevő által kiválasztott tantárgyhoz kapcsolódó, egy szabadon választott: évfolyam (1-8) és tematikus egységéhez köthető tervezet lehet.
Az elkészített feladatterv feleljen meg az alábbi követelményeknek, az értékelés szempontjai:
• szemléletében fókuszáljon a művészetek transzferhatásaira
• alkalmazza a művészettel nevelés sajátos eszközrendszerét
• komplex módon kapcsolja össze a választott témát/témakört/tananyagrészt a különböző művészeti ágakkal
• a feladatterv tükrözze, hogy mely területek fejlesztésére irányul
• a feladatok kiválasztása az életkori sajátosságok figyelembevételével történjen

Az elektronikus formában (e-mail) megküldendő feladatterv általános formai követelményei:
• Terjedelem: minimum 3000 karakter
• Formátum: docx/pdf
• Betűtípus: Times New Roman
• Betűméret: 12 betűmérettel
• Sorköz: szimpla
• Papír mérete: A4 (minden margó 2,5 cm),
• Tervezett szemléltetés és forrásanyag feltüntetése

Minősítés: Megfelelt / Nem felelt meg.

 

Távoktatásos forma

2021. november 2 – november 22

Bővebb információ: Ujvári Orsolya ujvari.orsolya@szte.hu