Komplex Alapprogram Koncepció

A Komplex Alapprogram pedagógiai rendszerének gyakorlati elsajátítása –
A Komplex Alapprogram alapelvei, pedagógiai modellje (KAK)

A Komplex Alapprogram az (tanulási) esélyek növelésének komplex pedagógiai módszerek rendszerszemléletű együttesét magában foglaló személyiségfejlesztő tevékenységek összessége. A program épít a tanulók sokféleségére, az egyediségére, az egyedi képességek társas interakciókon keresztül történő kibontakozására, mely támogatást jelent a tanítási-tanulási folyamatban, a végzettség nélküli iskolaelhagyás preventív mérséklésében.

A Komplex Alapprogram Koncepció legfőbb célja a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzésére alkalmas, tanulást támogató pedagógiai módszerek kidolgozása, és elterjesztése az alapfokú oktatásban résztvevők pedagógusok számára, a pedagógiai szemléletváltás elősegítését szolgáló pedagógusképzési és továbbképzési tartalmak megújítása. A program további célja a differenciált, személyközpontú nevelést-oktatást lehetővé tevő módszertani kultúra megerősítése a köznevelési intézményekben, a nyitottságra ösztönző intézményi nevelés-oktatás pedagógiai és módszertani eszköztárának fejlesztése, valamint méltányos tanulási környezet kialakítása valamennyi tanuló sikeres előrehaladása érdekében.

A Komplex Alapprogram szolgáltatási portfóliójában 7 akkreditált pedagógus továbbképzési lehetőség szerepel:

  • Komplex Alapprogram Koncepció (KAK)
  • Differenciált fejlesztés heterogén tanulócsoportokban módszertani képzés (DFHT)
  • Logikaalapú alprogram (LA)
  • Digitális alapú alprogram (DA)
  • Életgyakorlat-alapú alprogram (ÉA)
  • Művészetalapú alprogram (MA)
  • Testmozgásalapú alprogram (TA)

Képzéseink közül kettő kötelező jellegű megalapozó képzés:

  • Komplex Alapprogram Koncepció (KAK)
  • Differenciált fejlesztés heterogén tanulócsoportokban módszertani képzés (DFHT)

és a pedagógusnak az 5 alprogram közül 2 szabadon választható alprogrami képzés szükséges a program sikeres intézményi bevezetéséhez.

KAK képzés különlegessége, hogy az elméleti megközelítéseket gyakorlatorientáltan és kreatívan dolgozza fel, továbbá az előadó-központú módszerek mellett hangsúlyos a résztvevő központú módszerek alkalmazása. A képzés célja, hogy a pedagógusok módszertani repertoárjukat bővíteni és rendszerezni tudják. Ehhez kapcsolódóan segítséget kapnak a Komplex Alapprogram koncepciójának megértéséhez és egyéni rövid- és középtávú terv elemeinek megfogalmazásához a program rendszere alapján illetve Komplex Alapprogram alapelveit támogató tanulási folyamat megtervezéséhez.

A nevelési-oktatási folyamatok hatékonyságának növeléséhez a pedagógus-továbbképzés célzottan a feltárt kompetenciák és területek fejlesztését állítja a középpontba, melyek az alábbiak:

1. Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás;

2. Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók;

3. A tanulás támogatása;

4. A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség;

5. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység.

A képzés blended learning formájában megvalósuló 30 órás képzés, amely három főbb részből áll:

1. Távoktatási rész (10 óra) 2. Kontaktalkalom (10 óra) és 3. Kontaktalkalom (10 óra).
Az első távoktatási részben a résztvevők önállóan dolgoznak fel egy e-learning tananyagot 10 tanóra időtartamban. Ebben a részben kerül bemutatásra a Komplex Alapprogram és célrendszere, s az ezzel összefüggő szervezeti diagnózis és egyéni pedagógiai problémák feldolgozása is itt kezdődik el. Ebben a részben ismerhetik meg a résztvevők a Komplex Alapprogram alapelveit, tanuláselméleti háttérét, alprogramjait és szereplőit.

A második tematikai rész kontaktórák formájában megvalósuló 10 órás rész. A “Komplex Alapprogram bemutatása, pedagógiai koncepciója, iskola- és gyerekképe, szereplői és alprogramjai” című részben a résztvevők elmélyíthetik ismereteiket a program pedagógiai koncepciójával, saját élményszerűen kapnak betekintést a Komplex Alapprogram iskola- és gyerekképébe, szereplőibe és megismerkedhetnek a program alprogramjaival.

A harmadik, ugyancsak 10 kontaktórában megvalósuló “Hazai és nemzetközi jó gyakorlatok. A Komplex Alapprogram szervezetfejlesztési háttere, intézményi diagnózisa, egyéni pedagógiai probléma-térképezése” című egységben a végzettség nélkül iskolaelhagyás megelőzésére tett hazai és a nemzetközi jó gyakorlatokkal, stratégiákkal ismerkedhetnek meg a résztvevők, illetve a Komplex Alapprogrammal kapcsolatos szervezeti diagnózison alapuló szervezetfejlesztési javaslatgyűjtemény és a résztvevők által alkotott egyéni problématérkép és cselekvési terv összeállítása történik meg.

Az ellenőrzés, értékelés módja, gyakorisága:

A képzést követő 10 munkanapon belül szükséges beadni egy a záró ellenőrzést szolgáló „Komplex Alapprogram a saját pedagógiai gyakorlatban” című dolgozatot.

Formai szempontok: A feladat terjedelme: min. 4-5 gépelt oldal, tudományos-ismeretterjesztő stílussal (tartalomjegyzékkel, szövegbeli hivatkozásokkal, irodalomjegyzékkel, objektivitásra törekvő megfogalmazással, szakkifejezésekkel) megírt dolgozat. Az értékelés módja: megfelelt/nem felelt meg.

Határidő: A képzés kontaktóráinak befejezése után 10 munkanapon belül kell az elkészített tervezetet PDF formátumban feltölteni az online képzési felületre.

A tanúsítvány kiadásának a feltétele a kontaktórákon való minimum 90%-os részvétel, a távoktató szakaszban a kiadott feladatok határidőre való elkészítése, az egyes tanulási egységek teljesítése valamint záródolgozat elkészítése a megadott határidőre.

Minősítés: megfelel/nem felel meg. A megfelel teljesítmény a feladatillusztrációnak a szempontok szerint az összóraszám minimum 90%-án való részvétel, bekapcsolódás a gyakorlatokba, a záró feladat értékelési szempontoknak megfelelő, határidőre történő elkészítése.

 

www.komplexalapprogram.hu alapján