Testmozgásalapú alprogram

Testmozgásalapú alprogram (TA)

A Testmozgásalapú alprogram az egész iskola szemlélet vonatkozásában, társas környezetben, testmozgáson keresztüli személyiségfejlődést céloz meg a transzverzális kompetenciák/készségek fejlesztésével. A mozgás hozzájárul a személyiségfejlődéshez, aminek fontos része az egészségtudatos magatartás és a jövőorientáció.  Programunknak pedagógiai szempontból kiemelt eleme a befogadás, az önkéntesség, a fizikai aktivitás, az együttműködés, az egyenrangúság, a közösségi lét, a normativitás, az esélynövelés, a hátránykompenzáció.

A Testmozgásalapú alprogram az egyes adott iskolai helyszíneken a testmozgás, mint alapszükséglet elméletből indul ki, melynek széleskörű kibontakozásához nem csak a testnevelés tanórák járulnak, járulhatnak hozzá, hanem számos olyan hely, közeg és lehetőség van az iskolákban, melyek szintén alkalmaznak, illetve alkalmazhatnának több testmozgást.

Így, e gondolatok alapján három jól elkülöníthető részterület fogalmazódott meg, ahol a testmozgás a tanulók testi, lelki, szociális és társadalmi fejlesztéséhez hozzá tud járulni.

  1. Iskolai testnevelés óra

Fejlődés- és élményközpontú oktatás megvalósítását támogató módszerek és kereszttantervi tartalmak implementációjának támogatása testnevelés órai környezetben. Cél, a tanulók fizikai aktivitáshoz kapcsolódó motivációjának magas szinten tartása, az élethosszig tartó rendszeres testmozgás, sportolási igény kialakítása élményközpontú módszerek alkalmazásával.

  1. Testnevelés tanórán kívüli egyéb tantárgyak – tantárgyköziség, interdiszciplinaritás

Mozgásos tanulás integrálását támogató módszerek és tartalmak tanulási folyamatba történő integrálása osztálytermi környezetben. Cél, hogy olyan élményszerű, a testmozgáson és a mozgásos tanuláson alapuló módszereket és tevékenységeket integráljunk a tanítási folyamatba, melyek segítségével a tanulási folyamat eredményessége növelhető, az osztályteremi tanulás monotonitása megtörhető, a tanulási motiváció magasan tartható.

  1. Iskolai szabadidő, szünetek, stb.

Önkéntességre és befogadásra épülő informális és nonformális tanulás testmozgás-alapú támogatása iskolai környezetben. Cél, hogy az alapvető szükségletekhez tartozó napi fizikai aktivitási mennyiség mozgásos tevékenységekkel kerüljön kielégítésre, az iskolai szabadidőben jelenjenek meg a mozgásos tevékenységek és az önkéntességen alapuló tanulói önszerveződések, melyek a szabadidő konstruktív eltöltését tartalmazzák.

A Komplex Alapprogrammal összhangban a Testmozgásalapú alprogram módszertani fejlesztésének részcéljai megvalósításával támogatja a differenciált, személyre szabott oktatási környezet kialakítására való nyitottságot és eszköztárat a pedagógusok között. Továbbá továbbképzési tartalmával nem csak a testnevelők, hanem más pedagógusok között is terjeszteni kívánjuk az alprogram fent vázolt hármas felépítése által nyújtott testmozgásos előnyöket, lehetőségeket számos kompetenciaterület fejlesztéséhez csatlakozva.

A Testmozgásalapú Alprogram módszertani szemléletében megegyezik a Komplex Alapprogrammal, így a módszertani megújulás mellett a képességfejlesztést állítja középpontjába. Hozzájárul az adaptivitás megvalósulásához, módszereivel a differenciálás és az egyéni sajátosságok ismeretében megvalósuló egységesség együttes alkalmazása is fókuszba kerül az oktatási-nevelési folyamatban.

 

A továbbképzés megnevezése: A Komplex Alapprogram pedagógiai rendszerének gyakorlati elsajátítása – Testmozgásalapú alprogram

Foglalkozási órák száma: 30 (ebből 20 kontakt óra, 10 óra e-learning)

A végzettség nélküli iskolaelhagyás, az alacsony iskolai végzettségűek arányának csökkentése a versenyképesség és a foglalkoztatottság javítása szempontjából alapvető kérdés. Ebből fakadóan a képzés célja a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentését és a köznevelés hátránykompenzációs képességének erősítését célozza meg. A képzés során kiemelt jelentőségű az iskolai testnevelésen és a tanórai testmozgáson, valamint az önkéntességen keresztül fejleszthető Komplex Alapprogram-iskolában megjelenő alapelveinek és módszereinek alkalmazására való felkészítés, melynek eredményeként a tanulók ismereteinek, képességeinek és attitűdjeinek fejlesztése mellett az egész életen át tartó tanulást támogató transzverzális készségek fejlesztése is megjelenik.

A továbbképzés célja:

A továbbképzés célja, a résztvevők felkészítése a Testmozgásalapú alprogram megvalósítására a Komplex Alapprogram pedagógiai alapelvei szerint.  A továbbképzés célja továbbá, hogy a közoktatás különböző fokozatain tanító pedagógusok ismerjék meg az élményszerű, testmozgáson és a mozgásos tanuláson alapuló iskolai testnevelés és az osztálytermi tanulás, valamint iskolai környezetben az informális és nonformális tanulás újszerű módszereit és gyakorlati megvalósításának lehetőségeit.

Kiemelt cél a fejlődés- és élményközpontú oktatás megvalósítását támogató testnevelés órai, osztályteremben felhasználható, továbbá önkéntességre és befogadásra épülő, iskolai szabadidős környezetben alkalmazható informális és nonformális tanulási módszereknek és alkalmazási lehetőségeiknek a megismerése. A képzés célja továbbá, hogy a tanfolyamot sikeresen teljesítők ismerjék meg a különböző életkorú és képességű tanulók élményközpontú oktatásában a tanulói motiváció hosszú távú és magas szintű fenntartását, melynek eredményeként az iskolai szabadidőben is megjelennek a mozgásos tevékenységek és a diáksportolói önkéntességen alapuló tanulói önszerveződések.

A tematikai egységek tartalma, melyek blended továbbképzési formában valósulnak meg:

  1. Bevezetés
  2. A Testmozgásalapú alprogram és a minőségi iskolai testnevelés illeszkedése
  3. A direkt és indirekt oktatás stratégiáinak és tanítási stílusainak megjelenése a testnevelésben
  4. Tanulóközpontúság és személyre szabottság a testnevelés oktatásában
  5. DFHT mint a Komplex Alapprogram-iskola kiemelt tanulásszervezési megoldása
  6. Az affektív, kognitív, szociális kompetenciaterületek mozgásos fejlesztési lehetőségeinek feltárása
  7. Távoktatásos tematikai egység
  8. A mozgásos tanulás célja, módszerei és megvalósításának keretei a Komplex Alapprogram-iskolában
  9. Az iskola mindennapi működésének jellemzői az aktivitások szemszögéből
  10. A testmozgás és társas aktivitás
  11. Az önkéntesség szemlélete és gyakorlata
  12. Gyerekek által kezdeményezett aktivitások, mozgásprogramok szervezése
  13. A továbbképzés zárása, összefoglalás

A jelentkezés feltételei:

  • iskolai végzettség: egyetem és/vagy főiskola; tanító, tanár, gyógypedagógus, konduktor, logopédus, kollégiumi nevelő, szociálpedagógus, könyvtáros tanár, szakoktató, fejlesztőpedagógus; pedagógus
  • egyéb, éspedig:
  1. A Komplex Alapprogram pedagógiai rendszerének gyakorlati elsajátítása – A Komplex Alapprogram alapelvei, pedagógiai modellje 30 órás pedagógus-továbbképzés elvégzését igazoló tanúsítvány megléte.
  2. Differenciált fejlesztés heterogén tanulócsoportban (DFHT) tanítási-tanulási stratégia 30 órás pedagógus-továbbképzés elvégzését igazoló tanúsítvány megléte.
  3. Testi alkalmasság sporttevékenységre, orvosi igazolás, v. saját felelősség nyilatkozat.
  4. Felhasználói szintű számítógépes ismeretek.

 

www.komplexalapprogram.hu alapján